Σε μια εποχή κορεσμού από περιεχομένο (και φθηνού εντυπωσιασμού), το Netflix επιλέγει κάτι ασυνήθιστο: να επενδύει μακροπρόθεσμα στο animation, όχι απλώς ως είδος, αλλά ως παγκόσμια γλώσσα αφήγησης, που ενώνει το προσωπικό με το οικουμενικό, το παιδικό με το ενήλικο, το καθημερινό με το φανταστικό.
Στο Annecy 2024, η παρουσίαση του Netflix ήταν μια δήλωση πρόθεσης, ένα οργανωμένο, πολύπλευρο όραμα, που κάλυπτε το Παιδικό περιεχόμενο που χτίζει αναμνήσεις (“Gabby’s Dollhouse”, “Horton”), τις ενήλικες κωμωδίες που σπάνε τα ταμπού (“Mating Season”, “Long Story Short”), τις θεαματικές σειρές κινηματογραφικής κλίμακας (“Splinter Cell”, “Magic”, “Stranger Things”), τις διεθνείς συνεργασίες με “τοπικές ρίζες” (Samuel, Blue Eye Samurai) και, φυσικά, τα anime, το καλλιτεχνικό είδος που το Netflix δεν προσπαθεί να “κατακτήσει”, αλλά να συμμετάσχει ισότιμα σε αυτό και στη δημιουργία του.
Η Φιλοσοφία: Όλα τα Είδη. Όλα τα Στυλ. Όλοι οι Λαοί.
«Δεν μπορούμε να είμαστε μόνο ένα πράγμα. Με 700+ εκατομμύρια θεατές, πρέπει να δημιουργήσουμε την καλύτερη εκδοχή μας μέσω κάθε μορφής animation», είπε ο John Derderian.
Το Netflix δεν βλέπει το animation ως “υπο-κατηγορία”, αλλά ως εργαλείο έκφρασης. Και σε αυτό το πλαίσιο, φροντίζει να καλύπτει κάθε ηλικία, κάθε κουλτούρα, κάθε αισθητική, μέσω του χιούμορ στο προσχολικό πρόγραμμα (“Red Fish”, “Blue Fish”), το υπαρξιακό βάθος ενηλίκων χαρακτήρων (“BoJack”, “Blue Eye Samurai” κ.λπ.) και από το “blocky” αισθητικό σύμπαν του “Minecraft”, μέχρι τα χρωματικά δάση του “Clash of Clans” και τα νυχτερινά τοπία του Tokyo. Το animation της Netflix δεν έχει κοινό νήμα στο ύφος. Έχει κοινό νήμα στην ελευθερία. Και αυτό το όραμα φαίνεται ξεκάθαρα και στο πιο απαιτητικό genre όλων: το anime.
Netflix & Anime: Από Αγάπη Θεατή σε Δημιουργός-Συνεργάτης
Για χρόνια, το Netflix λειτουργούσε διαμεσολαβητικά ως διανομέας anime. Σειρές όπως το “Death Note”, “Naruto”, “Attack on Titan” και “Your Name” έβρισκαν θέση στον κατάλογό της ως αδειοδοτημένα προϊόντα. Όμως πλέον, η πλατφόρμα παράγει, αναπτύσσει και διαμορφώνει το νέο κύμα anime, όχι με σκοπό να το “δυτικοποιήσει”, αλλά να το αγκαλιάσει ως έχει. Με αφοσιωμένη ομάδα στο Τόκιο, το Netflix συνεργάζεται με κορυφαία studios και δημιουργούς για να παράξει νέα αυθεντικά έργα όπως τα ακόλουθα:
-Dandadan: Ένα ανατρεπτικό υπερφυσικό anime με χιούμορ, δράση και παράνοια, βασισμένο στο δημοφιλές manga του Yukinobu Tatsu.
-Sakamoto Days: Μια σειρά με έναν… συνταξιούχο δολοφόνο που προσπαθεί να ζήσει ήσυχα, αλλά ο υπόκοσμος δεν τον ξεχνάει. Κατάλληλο για όσους αγαπούν το συνδυασμό βίας και καρδιάς, στο στυλ Spy x Family.
-Onmyoji, Bastard!!, Record of Ragnarok και δεκάδες άλλα IPs με ρίζες στο ιαπωνικό folklore, gaming ή manga.
«Το anime είναι ένα από τα πιο δημιουργικά μέσα αφήγησης. Δεν θέλουμε να εισάγουμε “δυτική” λογική — θέλουμε να μάθουμε και να συνδημιουργήσουμε», ανέφερε μέλος της ομάδας Τόκιο.
Από Otaku στο Παγκόσμιο Mainstream
Αυτό που κάνει το Netflix με το anime δεν είναι απλώς μετατόπιση στην κουλτούρα. Είναι μετάλλαξη του κοινού καθώς για πρώτη φορά, anime βλέπουν έφηβοι στην Κολομβία, μαμάδες στην Πολωνία, Εργαζόμενοι σε διάφορους κλάδους στην Τουρκία, γονείς στην Ελλάδα που το ανακαλύπτουν μαζί με τα παιδιά τους. Η μετάφραση, το voice-over σε 20 και βάλε γλώσσες, το γεγονός ότι το κοινό έχει άμεση πρόσβαση σε τίτλους την ίδια μέρα με την Ιαπωνία, έχει μετατρέψει το anime σε παγκόσμια γλώσσα.
Το επόμενο βήμα
Το Netflix στο annecy ανακοίνωσε ότι ήδη έχει επενδύσει σε τεχνολογίες (π.χ. Blender pre-production pipelines), σε παραγωγές με “live-action αισθητική” (Blue Eye Samurai, Stranger Things: Animated), και στη συνεργατική δημιουργία σε τρεις ηπείρους ταυτόχρονα.
Η κατεύθυνση είναι ξεκάθαρη: Να σπάσει η διάκριση μεταξύ animation και «σοβαρού περιεχομένου», να αναδειχθούν φωνές από χώρες που δεν είχαν ποτέ πλατφόρμα, να γίνει το animation mainstream (όχι για “geeks”, αλλά για όλους).
Όπως είπε ο Nick Kroll στην αποχαιρετιστήρια δήλωσή του από τη σκηνή του Annecy:
«Το animation είναι πλέον το πιο ειλικρινές μέσο. Μπορείς να δείξεις αλήθειες που με live action απλώς δεν τολμάς. Και, ενίοτε, νυφίτσες που κάνουν σεξ».
Το Netflix Δεν Κάνει Animation. Παράγει περιεχόμενο. Μήπως όμως και Μέλλον;
Το animation στο Netflix δεν είναι μόδα, ούτε “παρακαλώ, δώστε μας το επόμενο Arcane“.
Είναι στρατηγική πυρήνα, που στηρίζεται σε δημιουργούς, τεχνολογία, παγκόσμια όραση και τόλμη. Το αποτέλεσμα δεν είναι απλώς σειρές. Είναι νέες εμπειρίες. Νέοι τρόποι να βλέπεις, να νιώθεις, να θυμάσαι.
Και αν ισχύει ότι «το μέσο είναι το μήνυμα», τότε το μήνυμα της Netflix είναι ξεκάθαρο:
Το animation είναι το μέλλον. Και το μέλλον είναι ανοιχτό για όλους.
