«Πρέπει να ακούσουμε την κοινωνία και το υγιές κομμάτι των ελεύθερων επαγγελματιών» τόνισε ως στόχο της κυβέρνησης εν όψει του νέου φορολογικού νομοσχεδίου που αναμένεται να ψηφιστεί σήμερα στη Βουλή, ο υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης.
Μάλιστα, μιλώντας στην ΕΡΤ και την εκπομπή ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ και αναφερόμενος στην κατάσταση που επικρατεί με πολλές περιπτώσεις ελεύθερων επαγγελματιών σημείωσε πως «δεν μπορεί ο ελεύθερος επαγγελματίας να παίρνει λιγότερα από τον υπάλληλό του».
Σε άλλο σημείο της συνέντευξής του ο κ. Θεοχάρης αναφορικά με την κριτική που ασκείται από την αντιπολίτευση για το εν λόγω νομοσχέδιο υπογράμμισε πως «η αντιπολίτευση θέλει να μιλάμε για τη φοροδιαφυγή αλλά να μην κάνουμε τίποτα».
Ερωτηθείς σχετικά με την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων σημείωσε πως «μέσα στο 2024 το πλάνο» υπογραμμίζοντας πως το σχετικό νομοσχέδιο θα φέρει 3 δισ. στα ταμεία του κράτους.
Αναλυτικά ολόκληρη η συνέντευξή του Χ. Θεοχάρη
Για την πιθανότητα βελτιωτικών παρεμβάσεων στο φορολογικό
Εμείς ήμασταν ανοικτοί από την πρώτη στιγμή, κάναμε συναντήσεις με όλους τους φορείς, οι οποίοι ζήτησαν να μας δουν και μέσα από αυτή τη διαδικασία το νομοσχέδιο βελτιώθηκε σημαντικά. Διευρύνθηκε η ταχύτητα του τεκμηρίου, προσθέσαμε το ζήτημα του ελέγχου και συγχρόνως κάναμε μια ουσιαστική αλλαγή στο θέμα του τζίρου με το μέσο όρο των ΚΑΔ, με αυτό το 5% το οποίο έχει κατατεθεί κλπ.
Τώρα στην διαδικασία της διαβούλευσης και της ακρόασης των φορέων τέθηκαν θέματα ουσίας και σε σχέση με τα περίπτερα και με τα ταξί αλλά δεν έχουμε πάρει τις τελικές αποφάσεις.
Αυτό που θέλουν όλοι είναι προφανώς μαξιμαλιστικό. Ζητάνε από την απόσυρση ορισμένοι μέχρι κάποιες διορθώσεις. Το δίκαιο του αιτήματος των περιπτέρων είναι ότι πράγματι αυτό το 5% και περιέργως τα περίπτερα είναι οι μόνοι που με την αλλαγή που κάναμε με τον τζίρο ενώ πριν ήταν καλυμμένοι, τώρα δεν καλύπτονται. Και το πρόβλημα είναι ότι αυτό το 5% στο μεγαλύτερο μέρος του τζίρου τους που είναι τα καπνικά, δεν έχουν τόσο περιθώριο κέρδους, είναι λιγότερο. Συνεπώς τους χτυπάει, ας το πούμε με μια αδικία. Θα δούμε λοιπόν πως θα εξαιρέσουμε αυτόν τον τζίρο, θα βρούμε τον μηχανισμό.
Στα ταξί το 2004 – 2005, το τεκμήριο για μια διάταξη ήταν 16.000 ευρώ, πριν από 20 χρόνια ακριβώς, δηλαδή δεν είναι παράλογα τα νούμερα και πολύ μεγάλα και νομίζω ότι ξέρουμε όλοι, ιδιαίτερα στην Αθήνα, που είναι και ο μεγαλύτερος όγκος των ταξί, ότι με τον τουρισμό η δουλειά που έχουν είναι πολύ σημαντικότερη από ότι ήταν τότε.
Συνεπώς, καταλαβαίνω όλα αυτά τα ζητήματα που τίθενται, αλλά νομίζω ότι έχουμε βάλει ένα ελάχιστο ποσό που ουσιαστικά καλύπτει τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις. Ακόμα και εκεί όμως, αν υπάρχουν αδικίες, έχουμε ουσια στο μαχητό τεκμήριο, αλλά από εκεί και πέρα πρέπει να ακούσουμε και την υπόλοιπη κοινωνία και κυρίως το υγιές κομμάτι των ελεύθερων επαγγελματιών.
Δεν είναι τυχαίο ότι 50:50 είναι μοιρασμένοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες στην αποδοχή τους στις διατάξεις που φέρνουμε. Πρέπει να τους ακούσουμε αυτούς, διότι δεν μπορεί το 4% να πληρώνει το 50% των φόρων των ελεύθερων επαγγελματιών. Άρα να φέρουμε κάποια ισορροπία και από εκεί και πέρα να αφήσουμε την ΑΑΔΕ να ελέγξει με μεγαλύτερη άνεση αυτούς που είναι τα «μεγάλα ψάρια».
Υπάρχουν νομοτεχνικές βελτιώσεις σε σχέση με τα χωριά.
Ο κ. Ανδρουλάκης λοιπόν αυτό που είπε είναι παντελώς λανθασμένο. Και επειδή το είπαν και αρκετοί εχθές το βράδυ μετά τον κύριο Κωνσταντινόπουλο που το ανέφερε και ο ίδιος. Κοιτάξτε, την ίδια στιγμή μας λένε ότι είναι οριζόντιο το μέτρο και έχουμε το καφέ στην Μακρακώμη και το καφέ στο Κολωνάκι να έχουν την ίδια φορολόγηση και την ίδια στιγμή μας ζητάνε να την κάνουμε πιο οριζόντια με το να αφαιρέσουμε το κριτήριο του ΚΑΔ, το κριτήριο της μίσθωσης ή οτιδήποτε άλλο. Ακριβώς επειδή βάζουμε αυτά τα κριτήρια, το κριτήριο του τζίρου, το καφέ στο Κολωνάκι έχει άλλο τεκμήριο από τον καφέ στην Μακρακώμη που ανέφερα. Άρα τέτοιου είδους κριτήρια είναι που καθιστούν αυτό το μέτρο μη οριζόντιο και πρέπει να τα διαφυλάξουμε αυτά τα κριτήρια.
Αντιμετωπίζονται διαφορετικά αυτές οι δύο περιπτώσεις γιατί τι κάνει; Κοιτάζει το μέσο όρο του τζίρου όλων των καφέ όλης της Ελλάδας, βρίσκει λοιπόν ένα μέσο όρο, έστω ένα νούμερο 20.000 ευρώ. Και κατά τεκμήριο αυτοί που είναι κάτω από το 20.000 ευρώ, που συνήθως είναι ένα 70%, 65% ή 75%, σε αυτή την περίπτωση είναι τα καφέ της επαρχίας ή της Αθήνας σε μια περιοχή που δεν έχει μεγάλη κίνηση. Αυτά που ξεπερνάνε τον τζίρο έχουν αυτή την προσαύξηση 5% και συνεπώς πληρώνουν παραπάνω.
Για την κριτική της αντιπολίτευσης
Συγκρούονται δύο κόσμοι. Η αντιπολίτευση, η οποία θέλει την ακινησία, θέλει να μην αλλάξει τίποτα, να μιλάμε για τη φοροδιαφυγή, αλλά να μην κάνουμε τίποτα με διάφορες δικαιολογίες, αλλά τελικά συγκλίνουν σ αυτό. Και την κυβέρνηση, η οποία υποσχέθηκε στον ελληνικό λαό ότι θα οδηγήσει τη χώρα στο μέλλον, συνεπώς θα κάνει μεταρρυθμίσεις και θα κοιτάξει τουλάχιστον να προσπαθήσει να δώσει απάντηση στις μεγάλες προκλήσεις που μας ταλανίζουν για δεκαετίες.
Τώρα η αντιπολίτευση δεν έχει αντιπροτείνει κάτι ουσιαστικό. Αυτό το νομοσχέδιο ασχολείται με το λαθρεμπόριο, με την καταγραφή των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με το σταμάτημα των μετρητών, με μια σειρά από διατάξεις οι οποίες συνολικά προάγουν τα εργαλεία μας κόντρα στη φοροδιαφυγή.
Για το λαθρεμπόριο καυσίμων
Κατ αρχήν αυτό είναι ένα μεγάλο ζήτημα, ένα ζήτημα που υπάρχει σε όλες τις χώρες. Υπάρχει και έντονο και στη χώρα μας. Δεν πρέπει να είμαστε υπερβολικοί. Ο όποιες μελέτες έχουμε γι αυτό το φαινόμενο μιλάνε ότι η τάξη μεγέθους είναι μεταξύ 250.000.000 – 300.000.000 αναφορικά με τα χαμένα έσοδα από διάφορα είδη.
Έχουν γίνει βήματα. Έχουμε το σύστημα εισροών – εκροών που τα τελευταία χρόνια έχει μπει και έχει βάλει μια μικρή τάξη, όμως είναι ακόμα ευάλωτο. Έχουν γίνει δύο μελέτες που η ΑΑΔΕ ζήτησε από την Κομισιόν και τώρα πια είμαστε έτοιμοι να βγάλουμε νέες προδιαγραφές ώστε να μειωθεί η πιθανότητα αλλοίωσης. Τα συστήματα μέσα στο ταμείο ανάκαμψης έχουμε για τα GPS για τα βυτία. Κάνουμε τώρα τη δέουσα επιμέλεια με την οποία θα κλείνουμε το πρατήριο που πιάνεται για νοθεία ή για λαθρεμπόριο ή για ελλειμματική παράδοση. Ξέρετε ότι δεν είναι το λαθρεμπόριο αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο πρόβλημα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το κλέψιμο στην αντλία.
Αυτά όλα μέχρι μέσα στο 2024. Υπάρχει ένα ολόκληρο πλάνο που έχει φτιάξει ΑΑΔΕ και θα ενεργοποιούνται κομμάτι κομμάτι της αλυσίδας.
Επίσης, πρέπει να προσέχουμε όταν λέμε ότι χάνουμε κάποια λεφτά. Όταν λέμε ας πούμε η φοροδιαφυγή είναι 10 δις. Παράδειγμα δεν σημαίνει ότι αυτά τα 10 δις είναι ανακτήσιμα, ότι μπορούν να μπουν στα ταμεία του κράτους, δεν μπορούν να μπουν γιατί πολλές από αυτές τις συναλλαγές γίνονται επειδή γίνονται με μαύρα, επειδή γίνονται χωρίς φορολόγηση, αν δεν μπορούν να τις κάνουν παρά μόνο αν πληρώσουν τους φόρους, απλώς δεν θα τις κάνουν γιατί είναι συναλλαγές που δεν συμφέρουν αλλιώς. Δηλαδή η φορολογία, η έλλειψή της είναι που τους κάνει οικονομικά συμφέρουσες. Άρα το να πιάσεις τη φοροδιαφυγή δε σημαίνει πάντα έσοδα. Σημαίνει σταμάτημα της παραοικονομίας. Ναι, αλλά όχι απαραίτητα ανακτήσιμα έσοδα.