Τις προκλήσεις που παρουσιάζει η νέα ψηφιακή εποχή και η τεχνητή νοημοσύνη για τα «παραδοσιακά» μέσα ενημέρωσης, τις δυσκολίες καταπολέμησης της παραπληροφόρησης και της διασποράς των fake news και τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν τα Πρακτορεία Ειδήσεων, ως πηγή ειδησεογραφίας για όλα τα κανάλια ενημέρωσης, ώστε να προσαρμοστούν, σωστά και δίκαια, σε αυτήν τη νέα τάξη, συζήτησαν, κατά την 3η ημέρα του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, ο Πρόεδρος του Αθηναϊκού και Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων (ΑΠΕ-ΜΠΕ), Αιμίλιος Περδικάρης και ο Alexandru Giboy, Γενικός Γραμματέας της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Πρακτορείων Ειδήσεων (ΕΑΝΑ).
Ο κ. Περδικάρης ζήτησε από τον κ. Giboy να εξηγήσει τις διαφορές των Πρακτορείων Ειδήσεων, από τα υπόλοιπα μέσα ενημέρωσης και να τοποθετηθεί σχετικά με τους άμεσους πιθανούς κινδύνους αλλοίωσης της δυναμικής τους θέσης, στον νέο χάρτη της ενημέρωσης. Ρώτησε ακόμη πώς προσαρμόζεται, μέχρι στιγμής, η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Πρακτορείων Ειδήσεων (EANA) στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης και τι κινήσεις που κάνει σχετικά με τον νόμο περί πνευματικών δικαιωμάτων και τη θωράκιση του πνευματικού έργου των δημοσιογράφων απέναντι στις εταιρείες – παρόχους ΑΙ.
Ο κ. Giboy εξήγησε ότι η βασική διαφορά των Πρακτορείων Ειδήσεων από τα κλασικά ΜΜΕ είναι ότι τα πρακτορεία ειδήσεων είναι λιγότερο ορατά, αλλά θεμελιώδη, παρέχοντας ειδήσεις για το μεγαλύτερο μέρος των άλλων μέσων, με ποιότητα και αμεροληψία.
Αναφέρθηκε στο ζήτημα της παραπληροφόρησης που έχει, όπως είπε, βαθιές ρίζες στην κοινωνία, αφού η διασύνδεση μεταξύ μέσων, ειδήσεων και κοινού, έχει γίνει ισχυρότερη, αλλά όχι προς το καλύτερο. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι δύο βασικοί λόγοι για την ευρεία διάδοση της παραπληροφόρησης είναι η έλλειψη παιδείας στους λειτουργούς και στους «χρήστες» των Μέσων ενημέρωσης, αλλά και η απογοήτευση του κοινού από την πολιτική και τα μέσα ενημέρωσης.
Ωστόσο, υπογράμμισε ότι ο ρόλος των μέσων ενημέρωσης είναι ζωτικής σημασίας για τις ευνομούμενες δημοκρατίες και κοινωνίες, υπό την προϋπόθεση ότι θα διασφαλίζεται η ελευθερία και η ανεξαρτησία τους και θα υπάρχει επαρκής χρηματοδότησή τους, χωρίς δεσμεύσεις.
Σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, ο κ. Giboy δήλωσε ότι δεν θα πρέπει να τη φοβόμαστε, αλλά να την χρησιμοποιούμε ως τεχνολογικό εργαλείο, που χρειάζεται ανθρώπινη εποπτεία.
Ξεκαθάρισε, όμως, ότι οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης θα πρέπει να αντιληφθούν ότι το περιεχόμενο, που συλλέγουν και προσφέρουν, κοστίζει χρήματα και είναι προϊόν πνευματικής εργασίας, έτσι δεν γίνεται να το αποκτούν χωρίς να πληρώνουν το αντίτιμο, γιατί αλλιώς αυτή η διαδικασία λέγεται «κλοπή».
Ανέφερε τέλος ότι η EANA συζητά το μέλλον της σχέσης, μεταξύ εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης και εταιρειών μέσων ενημέρωσης, καθώς, όπως είπε, πρέπει να κατανοήσουμε καλύτερα ο ένας τον άλλον.
«Η δύναμη βρίσκεται στους αριθμούς και η EANA, με 32 μέλη από 32 ευρωπαϊκές χώρες, έχει μια συνδυασμένη εκτίμηση κοινού περίπου 750 εκατομμυρίων ανθρώπων», κατέληξε ο Alexandru Giboy.
