«Η σημερινή μέρα έχει εξαιρετική σημασία, γιατί ανταμείβονται οι κόποι και τα όνειρα πάρα πολλών χρόνων. Και το μόνο που θέλω να πω είναι ένα μεγάλο ευχαριστώ στους μουσικούς οι οποίοι τόσα χρόνια πίστεψαν σε αυτό το όραμα» δήλωσε συγκινημένος ο κορυφαίος Έλληνας αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου για την επίσημη επανεκκίνηση της Καμεράτας ως ορχήστρας in residence του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
Έπειτα από μια μακρά περίοδο κρίσης, η ανανεωμένη Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής επανέρχεται ως ορχήστρα του Μεγάρου και ανακοινώνει τον καλλιτεχνικό της προγραμματισμό για τη σεζόν 2024-25. Μάλιστα, η πρώτη της συναυλία θα πραγματοποιηθεί στις 30 Νοεμβρίου, στην οποία το αγαπημένο αθηναϊκό σύνολο στρέφει και πάλι το ενδιαφέρον του σε έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της οργανικής μπαρόκ μουσικής, τα περίφημα «Βρανδεμβούργια κοντσέρτα» του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, τα οποία θα ερμηνεύσει σε όργανα εποχής, ενώ έχουν προγραμματιστεί άλλες έξι συναυλίες κατά τη διάρκεια της σεζόν.
«Περάσαμε πολύ σπουδαίες στιγμές με τους μουσικούς αλλά και πάρα πολλές δυσκολίες. Δημιουργήσαμε φιλίες ζωής, όλα αυτά μας έκαναν πιο δυνατούς, να θέλουμε να συνεχίσουμε με τις καλύτερες πια συνθήκες αυτό που τόσο αγαπάμε και τόσα χρόνια θέλουμε να κάνουμε» τόνισε ο διευθυντής της ορχήστρας Γιώργος Πέτρου στη συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε σήμερα το απόγευμα (13/11) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Επανατοποθέτηση της Ορχήστρας στο πολιτιστικό τοπίο
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (ΟΜΜΑ) Νίκος Πιμπλής παρουσίασε συνοπτικά τη διαδικασία επανασύστασης της Καμεράτας ως Ορχήστρας του Μεγάρου. Ειδικότερα, όπως είπε ο κ. Πιμπλής, έπειτα από πολυετείς προσπάθειες, με την πρωτοβουλία και τη στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και με τη συνεργασία των Διοικητικών Συμβουλίων του ΟΜΜΑ και του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, και ύστερα από δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, έγινε εφικτή η σύσταση του 18μελούς πυρήνα της Ορχήστρας, ο οποίος συγκροτείται από μουσικούς του αρχικού σχήματος που μεταφέρθηκαν στον ΟΜΜΑ και από νεότερους που επελέγησαν κατόπιν ακροάσεων. Η Ορχήστρα θα συνεργάζεται με διακεκριμένους μουσικούς διεθνούς βεληνεκούς, ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε προγράμματος.
Καλωσορίζοντας την Καμεράτα σε νέα μορφή, ο Νίκος Πιμπλής μετέφερε τη δέσμευση του Μεγάρου σε ένα πρόγραμμα υψηλών προδιαγραφών και ευρείας εμβέλειας, το οποίο σχεδιάζεται σε συνεργασία του διευθυντή και αρχιμουσικού της Γιώργου Πέτρου με τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Μεγάρου Γιάννη Βακαρέλη, στοχεύοντας στην επανατοποθέτηση της Ορχήστρας στο πολιτιστικό τοπίο, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με ανανεωμένο και δυναμικό στίγμα.
«Όλοι ξέρουμε ότι η Καμεράτα πέρασε από μεγάλες συμπληγάδες, αλλά όλοι ξέρουμε επίσης ότι δεν υπάρχουν πολλές ελληνικές ορχήστρες οι οποίες μπόρεσαν να εμφανιστούν στη Σκάλα του Μιλάνου, στο Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ, στα BBC Proms, στη Βασιλική Όπερα των Βερσαλλιών ή στο Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ. Και αυτό η Καμεράτα το κατάφερε με πολύ λίγα μέσα και χάρη στην πρωτοβουλία συγκεκριμένων ανθρώπων και μίας ομάδας που ήθελε να διατηρήσει αυτό που ήταν η Ορχήστρα» ανέφερε ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΟΜΜΑ. Όπως σημείωσε, η Καμεράτα ως σώμα πλέον του Μεγάρου εντάσσεται στον προγραμματισμό του και θα έχει τακτικές μηνιαίες εμφανίσεις με στόχο να διαδώσει το πνεύμα του οργανισμού και την κλασική μουσική και εκτός των τειχών του. «Από σήμερα το Μέγαρο είναι πιο πλούσιο, επανέρχεται στα στάνταρ που είχαν τεθεί από παλιά και πρέπει να είμαστε ευτυχείς γι’ αυτό» τόνισε.
Όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος, ο κ. Πιμπλής ενημέρωσε πως η παρουσία της Καμεράτας εντάσσεται πλέον κανονικά στον προϋπολογισμό του Μεγάρου και είναι κομμάτι της γενικής κρατικής επιχορήγησης χωρίς να θίγονται άλλα κονδύλια. Ενώ σταδιακά, όπως είπε, θα γίνουν προσπάθειες αναζήτησης χορηγών με στόχο την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της ορχήστρας μελλοντικά με ακόμα περισσότερες δράσεις.
Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Πάνος Δημαράς δήλωσε: «Όταν, το 1991, ο Σύλλογος Φίλων της Μουσικής ίδρυσε την Καμεράτα, είχε το όραμα να υπηρετήσει την κλασική μουσική στην Ελλάδα και να ολοκληρώσει την αποστολή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών συμπληρώνοντας το πολύπλευρο έργο του με μια resident ορχήστρα υψηλού επιπέδου. Με την ώθηση που της έδωσε ο πρώτος της καλλιτεχνικός διευθυντής Αλέξανδρος Μυράτ και στη συνέχεια εξαίρετοι διεθνείς μουσικοί, η Καμεράτα συνεργάστηκε με αναγνωρισμένους σολίστ και ταξίδεψε συστήνοντας την κλασική μουσική σε όλη την Ελλάδα με συναυλίες και εκπαιδευτικά προγράμματα, δημιουργώντας μια νέα γενιά ακροατών. Είναι μεγάλη η συγκίνηση να τη βλέπουμε να ξεπερνάει τις δυσκολίες και να μπορεί ξανά να υπηρετήσει την αποστολή της».
Εμπλουτισμός ρεπερτορίου και δράσεις εντός και εκτός ελληνικών συνόρων
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Γιάννης Βακαρέλης ανέφερε πως η συνεργασία αυτή αντικατοπτρίζει τη βαθιά δέσμευση του Μεγάρου Μουσικής στο να αναδεικνύει και να στηρίζει την καλλιτεχνική αριστεία στο χώρο της κλασικής μουσικής. «Η Καμεράτα μπορεί να συμβάλλει περαιτέρω στο όραμά μας να προσφέρουμε στο ελληνικό κοινό προγράμματα υψηλής καλλιτεχνικής αξίας αλλά και να προάγουμε τη μουσική παιδεία στις νέες γενιές. Μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία και την καινοτομία, η Καμεράτα θα συμβάλλει καθοριστικά στην προσφορά νέων εμπειριών στο πολυπληθές κοινό μας» είπε.
Όπως παραδέχτηκε ο ίδιος, η ερχόμενη σεζόν υπόσχεται σπουδαίες μουσικές στιγμές που θα συνδυάζουν κλασικά έργα με σύγχρονες συνθέσεις αποκαλύπτοντας την ιδιαίτερη ταυτότητα αυτής της καταπληκτικής ορχήστρας. «Στόχος μας είναι να εμπλουτίσουμε το ρεπερτόριο με έργα που αφορούν και το ευρύ κοινό. Η νέα Καμεράτα μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διάδοση της κλασικής μουσικής και σε περιοχές εκτός Αθηνών, οργανώνοντας συναυλίες και περιοδείες. Λόγω της ευελιξίας της, φαίνεται ιδανική για την παρουσίαση έργων ιστορικής ερμηνευτικής αλλά και σύγχρονων Ελλήνων και ξένων συνθετών, δημιουργώντας πλατφόρμες για τη νέα γενιά καλλιτεχνών. Αυτό θα συμβάλει στη σύνδεση της κλασικής παράδοσης με τις σύγχρονες τάσεις και στην ανάπτυξη της ελληνικής δημιουργικότητας» επεσήμανε.
Ο διαπρεπής Έλληνας αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου, που εμφανίζεται στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών και στα σημαντικότερα λυρικά θέατρα του κόσμου, έχει οδηγήσει την Ορχήστρα σε μια θεαματική συναυλιακή πορεία διεθνώς (Σκάλα του Μιλάνου, Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, BBC Proms, Θέατρο Ηλυσίων Πεδίων, Κονσέρτχεμπαου του ‘Αμστερνταμ κ. ά.) και έχει πραγματοποιήσει μαζί της βραβευμένες ηχογραφήσεις, σε συνεργασία με κολοσσούς της δισκογραφίας (Deutsche Grammophon, Decca).
O ίδιος εξέφρασε τον ενθουσιασμό του για τις συναυλίες και τις δράσεις που προγραμματίζει η Ορχήστρα εντός και εκτός ελληνικών συνόρων. Συγκινητική ήταν και η παρέμβαση του βιολοντσελίστα Chris Hamfreis, από τους παλαιότερους μουσικούς της Καμεράτας, ο οποίος μίλησε στα ελληνικά ξεκινώντας έτσι: «όταν πρωτοήρθα στην Ελλάδα είχα ένα τσέλο και μια βαλίτσα.Το ίδιο και οι περισσότεροι συνάδελφοι μου. Ολοι ήμασταν νέοι και είχαμε ένα όνειρο».
Ο προγραμματισμός της καλλιτεχνικής περιόδου 2024-25
30/11/2024
Johann Sebastian Bach: Βρανδεμβούργια κοντσέρτα (σε όργανα εποχής)
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
27/12/2024
Χριστούγεννα στις Βερσαλλίες του Βασιλιά-Ήλιου (σε όργανα εποχής)
Jean-Baptiste Lully: Te Deum
Marc-Antoine Charpentier: Te Deum
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
4/1/2025
Πρωτοχρονιά με άρωμα Βιέννης
Μια εορταστική βραδιά στο πνεύμα της παράδοσης της πρωτοχρονιάτικης συναυλίας της Φιλαρμονικής της Βιέννης
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
19/2/2025
Συμφωνικές ροκ μεταμορφώσεις
Philip Glass: Συμφωνία αρ. 4
(βασισμένη στο άλμπουμ «Heroes» των David Bowie και Brian Eno)
John Lord (Deep Purple): Sarabande για ροκ γκρουπ και ορχήστρα
Mουσική διεύθυνση, πιάνο, Hammond organ: Γιώργος Πέτρου
17/3/2025
Μίκης Θεοδωράκης: Η αρχή και το τέλος
Αποκάλυψη-Ωδή στον Μπετόβεν
Ραψωδία
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
14/4/2025
Georg Friedrich Händel: H Ανάσταση (σε όργανα εποχής)
Ορατόριο σε 2 μέρη
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου
Estravaganza Veneziana (σε όργανα εποχής)
Η Καμεράτα παρουσιάζει τις θρυλικές Τέσσερις εποχές του Antonio Vivaldi και λαμπερά έργα του ιταλικού Μπαρόκ υπό την καθοδήγηση του σπουδαίου σύγχρονου ερμηνευτή του είδους Shunske Sato (μουσική διεύθυνση, σόλο μπαρόκ βιολί)