Η πλήξη αλλάζει τη διαμόρφωση του εγκεφάλου, επιτρέπει στη φαντασία να αναπτυχθεί και ενεργοποιεί τη δημιουργικότητα, είπε στο EFE η εκπαιδευτική ειδικός Natalia Serrano.
Αυτή η ερευνήτρια από την ομάδα Δημιουργικότητα, Κίνητρα και Αυτορρύθμιση στον εκπαιδευτικό τομέα (EDUCREAMA) στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της Λα Ριόχα (UNIR) έχει υποστηρίξει το να παραμερίζονται οι οθόνες για να «βαρεθούν» το καλοκαίρι.
Η πλήξη μπορεί να είναι καλή ή κακή, «ανάλογα με το πλαίσιο», γιατί στο σχολικό περιβάλλον η απώλεια προσοχής και συγκέντρωσης αντιπροσωπεύει μείωση της μάθησης, διευκρίνισε.
Σε περιόδους αναμονής, όπως στο δωμάτιο του γιατρού ή στη στάση του λεωφορείου, έχει υποδείξει ότι είναι «συνηθισμένο» να βλέπουμε ενήλικες, αλλά κυρίως παιδιά, με μια συσκευή στο χέρι για να διασκεδάζουν.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, έχει τονίσει ότι η χρήση οθόνης για την αποφυγή της πλήξης είναι κάτι «αρνητικό», ειδικά σε ανηλίκους που βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη.
Σύμφωνα με αυτόν τον γιατρό στις βιολογικές επιστήμες, οι τεχνολογικές συσκευές εμποδίζουν την κίνηση, η οποία είναι «θεμελιώδης» στην παιδική ηλικία, επειδή εκκρίνει ουσίες που επιτρέπουν στους νευρώνες να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους και να γίνουν ισχυρότεροι.
Επιπλέον, αυτή η κίνηση είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος και επίσης για την ενίσχυση της δημιουργικότητας, που είναι μια εγγενής ικανότητα του ανθρώπου, απαραίτητη για τη μάθηση και την προσαρμογή στο περιβάλλον ως τρόπος αντιμετώπισης διαφορετικών καταστάσεων.
«Αν όταν βαριόμαστε βάλουμε τον εαυτό μας μπροστά σε μια οθόνη, χάνουμε ευκαιρίες να εξερευνήσουμε το περιβάλλον μας, να συνεχίσουμε να μαθαίνουμε, να ανοίγουμε νέες προσδοκίες και να ανακαλύψουμε εναλλακτικές που θα μας επιτρέψουν να δημιουργήσουμε νέες συνδέσεις», τόνισε.
Υπό αυτή την έννοια, επεσήμανε ότι δεν έχετε παρά να αφήσετε ένα χάρτινο κουτί για ένα παιδί, το οποίο σίγουρα θα διασκεδάσει περισσότερο από το παιχνίδι που περιείχε το κουτί.
«Ένα κουτί έχει πολλαπλές χρήσεις, επιτρέπει στο παιδί να ανοίξει τη φαντασία του, που είναι ένα πολύ ισχυρό όπλο που του επιτρέπει να μαθαίνει, να προσαρμόζεται και να βρίσκει λύσεις σε προβλήματα», είπε ο ειδικός.
Όσον αφορά τον κόσμο της εργασίας, ένας εργαζόμενος μπορεί να έχει πολλούς τίτλους και να γνωρίζει πολλά, αλλά αυτό που αναζητείται αυτή τη στιγμή είναι η ικανότητά του να αναπτύσσει καινοτομία και πρωτοτυπία.
Έχει επιμείνει ότι η μάθηση μέσω οθονών δεν είναι πολυαισθητηριακή, αφού τα ανθρώπινα όντα μαθαίνουν μέσω των αισθήσεων και λαμβάνουν ερεθίσματα μέσω αυτών.
Έτσι, σε ορισμένα εκπαιδευτικά κέντρα οι πίνακες πολλαπλασιασμού διδάσκονται με σωματική άσκηση ή τα παιδιά μαθαίνουν να γράφουν γράμματα με τα δάχτυλά τους σε ένα δίσκο άμμου, εξήγησε η Serrano.
«Η αποσύνδεση σε συγκεκριμένες στιγμές είναι πολύ καλή», τόνισε, «γιατί ο εγκέφαλός μας, που δεν ξεκουράζεται, χρειάζεται να κάνει επαναφορά για να λάβει πληροφορίες υποσυνείδητα».
Έχει αναφερθεί στον «μύθο του multitasking» μεταξύ των εφήβων, ο οποίος αρνείται ότι είναι ικανοί να κάνουν πολλές εργασίες ταυτόχρονα, καθώς «όσο περισσότερο χρόνο περνούν με οθόνες, τόσο χειρότερες είναι οι εκτελεστικές τους λειτουργίες, η ικανότητά τους να προγραμματίζουν, να απομνημονεύουν και προσοχή».