Πολιτισμός

«Μαμά φεύγω»: Ένα θεατρικό έργο για την ενδοσχολική βία γραμμένο από μαθητές λυκείου στην Καβάλα

Μια ιστορία σχολικού εκφοβισμού που έγινε είδηση, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, είναι η υπόθεση της θεατρικής παράστασης με τίτλο «Μαμά φεύγω», που ανέβασαν οι μαθητές του 5ου Γενικού Λυκείου Καβάλας.

«Μαμά φεύγω» είναι η φράση που ακούει κάθε γονιός το πρωί από το παιδί του, πριν κλείσει την πόρτα πίσω του. Είναι η φράση που θα βγάλει το παιδί από το ασφαλές περιβάλλον του σπιτιού του. Και μετά; Η θεατρική ομάδα του 5ου ΓΕΛ Καβάλας μεταφέρει τον θεατή στον χώρο του σχολείου. Εκεί, όπου τα παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με έναν άλλο, σκληρό πολλές φορές κόσμο. Όχι πολύ διαφορετικό από τον πραγματικό, εκεί όπου η κάθε μορφή βίας είναι καθημερινό φαινόμενο.

Πρωταγωνιστής της τραγικής ιστορίας είναι ο Άγγελος, ένας μαθητής λυκείου που δέχεται σοβαρή ενδοσχολική βία. Μια μέρα, όταν θα βρεθεί στο πάρτι του σχολείου θα πέσει από την ταράτσα του κτιρίου. Ήταν ατύχημα; Τον έριξαν εσκεμμένα; Τότε είναι που θα κληθούν όλοι να ερευνήσουν τα πραγματικά αίτια. Θα αναλάβουν όμως όλοι και τις ευθύνες τους;

Ένα έργο από τα παιδιά για όλους

Το σενάριο και οι διάλογοι του έργου γράφτηκαν από τους ίδιους τους μαθητές με την καθοδήγηση των καθηγητών τους. Μέσα από την παράσταση, οι μαθητές της θεατρικής ομάδας του 5ου ΓΕΛ Καβάλας αναδεικνύουν με εναλλακτικό τρόπο τα ζήτημα της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού. Είναι μια παράσταση στην οποία η αλήθεια αποκαλύπτεται μέσα από τις σχέσεις που αναπτύσσουν τα παιδιά μεταξύ τους και με τους καθηγητές τους. Παράλληλα, διερευνάται και η σχέση των θυτών με τους γονείς τους. Τι πιστεύουν αυτοί οι γονείς για τα παιδιά τους και πώς αντιδρούν, όταν μαθαίνουν τι πραγματικά έκαναν τα παιδιά τους.

«Στόχος του έργου είναι να ακουστεί η φωνή των παιδιών, πώς τα ίδια βιώνουν όλη αυτή την κατάσταση» υπογραμμίζει, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η φιλόλογος Παρασκευή Καραπολίδου, η οποία είναι υπεύθυνη της θεατρικής ομάδας. «Το έργο πραγματεύεται μια σειρά από θέματα που αποτελούν δύσκολες καταστάσεις και στην πραγματική ζωή» επισημαίνει και συνεχίζει: «είναι η αδιαφορία τους για το σχολείο, η απαξίωση της γνώσης, η αντιπαράθεση με τους καθηγητές, οι δυσλειτουργικές σχέσεις των θυτών με τους γονείς τους, αλλά και ο ρόλος των παιδιών/ παρατηρητών του γεγονότος, που ενώ γνωρίζουν τι συμβαίνει δεν παίρνουν θέση. Επιπλέον, μέσα από το έργο αποκαλύπτεται ακόμα ποιος είναι ο Άγγελος ως προσωπικότητα και γιατί έπεσε θύμα σχολικού εκφοβισμού».

ΑΚΟΥΣΕ ΜΕ ! – ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΕ ΑΠΟΔΕΧΕΣΑΙ;- ΘΕΛΩ ΝΑ Μ’ ΑΓΑΠΑΣ! Αυτά είναι κάποια από τα μηνύματα που θέλησαν να περάσουν τα παιδιά μέσα από το έργο, απευθυνόμενοι στους μεγαλύτερους και ιδιαίτερα στους γονείς και τους καθηγητές τους.

Το κινητό, ένα σύγχρονο όπλο βίας

Στην παράσταση, τα κινητά τηλέφωνα των παιδιών αποτελούν ένα σύγχρονο όπλο στα χέρια τους, ταυτόχρονα όμως βοηθούν στην πλοκή του έργου αφού μέσα από τις σκηνές που τραβούν σε βίντεο οι μαθητές, και καθώς εξελίσσεται το έργο αποκαλύπτεται σταδιακά η αλήθεια.
«Στις μέρες μας το κινητό αποτελεί ένα όπλο βίας», επισημαίνει η κ. Καραπολίδου, «γιατί καταγράφει τα βίαια γεγονότα που διαδραματίζονται σε βάρος των παιδιών ή μέσω αυτού κατασκευάζονται σκηνές και εικόνες που αποτελούν από μόνες τους πράξεις βίας. Στη συνέχεια, μέσω του διαδικτύου, οι σκηνές αυτές κοινοποιούνται σε χιλιάδες άλλους χρήστες με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το παιδί που έπεσε θύμα ενδοσχολικής βίας. Κάθε ηλικία έχει τα δικά της χαρακτηριστικά βίας. Το ανησυχητικό είναι πάντως πως τα παιδιά σήμερα είναι περισσότερο εξοικειωμένα με τις εικόνες βίας και σε αυτό συμβάλλει και η τεχνολογία.

Η τέχνη, εξαιρετικό παιδαγωγικό εργαλείο

Για μια ακόμα χρονιά, οι μαθητές και οι καθηγητές του 5ου ΓΕΛ Καβάλας μετέτρεψαν το σχολείο τους σε ένα θεατρικό εργαστήρι, με στόχο αυτή τη φορά να μελετήσουν το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μέσα από τις δικές τους εμπειρίες και τα βιώματα της σχολικής τους ζωής. Υποδύθηκαν το θύμα, τους θύτες, τους παρατηρητές, έδειξαν πώς βλέπουν το σχολείο και τους καθηγητές τους, μπήκαν στη θέση των γονιών τους και μίλησαν για τα συναισθήματά τους.
«Το θέατρο ως μορφή τέχνης», σημειώνει η Καραπολίδου, «είναι ένα εξαιρετικό παιδαγωγικό εργαλείο. Τα πολλαπλά οφέλη που αποκομίζουν τα παιδιά από τη συμμετοχή τους στη θεατρική ομάδα, από την επαφή με την τέχνη, πιστεύω πως δεν μπορεί να τα προσφέρει η συμβατική διδασκαλία. Η τέχνη -και εν προκειμένω το θέατρο, βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν αξίες της ζωής και να λειτουργήσουν συλλογικά ως μια ομάδα, κατανοώντας καλύτερα τις ανάγκες και τις επιθυμίες του καθενός. Πρέπει να ευχαριστήσουμε τα παιδιά γιατί μας εμπιστεύτηκαν και μοιράστηκαν μαζί μας τις δικές τους αλήθειες. Αυτές που δεν θέλουμε να βλέπουμε, επειδή μας ξεβολεύουν, γιατί έθεσαν ερωτήματα που δεν θέλουμε να ακούμε, επειδή ζητούν απαντήσεις».

Διάκριση στους πανελλήνιους μαθητικούς αγώνες τέχνης

Με τη θεατρική παράσταση «Μαμά φεύγω», οι μαθητές του 5ου ΓΕΛ Καβάλας εκπροσώπησαν το σχολείο στους 10ους Πανελλήνιους Μαθητικούς Αγώνες Τέχνης που διοργάνωσαν στις αρχές Μαρτίου στην Θεσσαλονίκη τα εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη, κερδίζοντας το βραβείο πρωτοτύπου σεναρίου και το βραβείο καλύτερου βίντεο.
Στους πανελλήνιους αγώνες, που διεξάγονται με την έγκριση του υπουργείου Παιδείας, συμμετείχαν συνολικά 53 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία και 650 μαθητές από όλη την Ελλάδα και την ομογένεια.
Τα παιδιά αφιέρωσαν την παράσταση σε όλα τα παιδιά που βίωσαν και βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις, με την ελπίδα να βρουν το θάρρος να μιλήσουν. Τη δραματουργική επεξεργασία και τη σκηνοθεσία της παράστασης είχαν οι καθηγητές Παρασκευή Καραπολίδου, Κατερίνα Τόλιου και Κώστας Παπανικολάου.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Μαμά φεύγω»: Ένα θεατρικό έργο για την ενδοσχολική βία γραμμένο από μαθητές λυκείου στην Καβάλα
σχολίασε

Leave a Reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

To Top