Σε σειρά μέτρων και νομοθετικών ρυθμίσεων για την απλούστευση των διαδικασιών που απαιτεί η διαχείριση του συστήματος μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους, προχωρά η Περιφέρεια Αττικής με γνώμονα την ασφαλή μετακίνηση και τη διευκόλυνση της καθημερινότητας των οικογενειών τους.
Η μεταφορά των 35.000 μαθητών, είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας και απαιτεί συνεχή παρακολούθηση με αναπροσαρμογή των δρομολογίων. Ο αριθμός των μαθητών μεταβάλλεται διαρκώς, τόσο ανά έτος όσο και ανά Περιφερειακή Ενότητα ενώ νέες ανάγκες κυρίως από μαθητές των ειδικών σχολείων, προκύπτουν καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους και απαιτούν άμεσα, νέα δρομολόγια και επιπλέον οδηγούς. Για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων είναι απαραίτητες διαγωνιστικές διαδικασίες, οι οποίες διαρκούν τουλάχιστον ένα μήνα, προσθέτοντας πολυπλοκότητα στο σύστημα. Ένα ακόμη σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη οδηγών, η οποία εντείνεται με την απορρόφηση τους στον τουριστικό κλάδο ενώ, επίσης, ζητούμενο παραμένει και η καταλληλότητα τους.
Η περιφερειακή Αρχή με κύριο μέλημα την ασφάλεια των μαθητών, αναγνωρίζοντας τις προκλήσεις, λαμβάνει μέτρα και απλουστεύει τις διαδικασίες προωθώντας νομοθετικές ρυθμίσεις και συνεργίες με τα αρμόδια υπουργεία ώστε να καταστεί δυνατή η αντιμετώπιση των προκλήσεων, σε πραγματικό χρόνο.
«Ως περιφερειάρχης αλλά πρώτα από όλα ως γονιός θα κάνω ό,τι είναι δυνατόν για να πηγαίνουν όλοι οι μαθητές με τη μέγιστη ασφάλεια στα σχολεία τους και οι γονείς να είναι απαλλαγμένοι από το άγχος αυτό», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς. Προσθέτει δε, ότι οι υπηρεσίες δίνουν άμεσες λύσεις σε κάθε ζήτημα που προκύπτει ενώ ταυτόχρονα προωθούνται μέτρα για την οριστική επίλυση χρόνιων προβλημάτων. «Η πολιτική μας αναπτύσσεται σε δύο πυλώνες: Έναν πυλώνα βραχυπρόθεσμων λύσεων και έναν πυλώνα προετοιμασίας για μακροπρόθεσμες λύσεις στο θέμα Μεταφορές Μαθητών στην Αττική», εξηγεί ο κ. Χαρδαλιάς σημειώνοντας ότι με την ολοκλήρωση τους θα δημιουργηθεί «μια ολιστική ποιοτική και μόνιμη αντιμετώπιση του θέματος» ταυτόχρονα, προσθέτει ο περιφερειάρχης θα δημιουργηθεί και «ένα δίκτυο ουσιαστικής σύνδεσης ανάμεσα στην Περιφέρεια, στη σχολική κοινότητα, τους Δήμους και τους αναδόχους, ώστε η διαδικασία μεταφοράς μαθητών, συνεχώς βελτιούμενη, να συμβάλλει στη συνολικότερη αναβάθμιση της σχολικής ζωής».
Αναλυτικότερα για τα μέτρα επίλυσης των προβλημάτων όπως αποτυπώνονται στους δύο πυλώνες, μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αντιπεριφερειάρχης Παιδείας Έρρικα Πρεζεράκου, της οποίας επίσης βαθιά πεποίθηση – σύνθημα αποτελεί η φράση «Θέλω μαζί με τους αναδόχους, τα σχολεία, τους γονείς να λειτουργούμε σαν ομάδα ώστε να έχουμε και το κατάλληλο αποτέλεσμα. Όλα τα παιδιά στα σχολεία».
Στα βραχυπρόθεσμα, σημειώνει η ίδια και προκειμένου να δοθεί άμεση λύση, βάση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαίσιο προκηρύχθηκαν αλλεπάλληλες διαγωνιστικές διαδικασίες, ώστε να αναδειχθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι ανάδοχοι για τα αντίστοιχα άγονα και νέα δρομολόγια που στο μεταξύ ανέκυπταν.
Στα μακροπρόθεσμα συμπεριλαμβάνεται η διερεύνηση νέων δυνατοτήτων για την υλοποίηση των οποίων, διευκρινίζει η κ. Πρεζεράκου, έχουν δρομολογηθεί οι εξής δράσεις:
1. Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας να πραγματοποιηθεί ηλεκτρονική διασύνδεση και η αυτοματοποίηση της ενημέρωσης (διαλειτουργικότητα) των δυο πληροφοριακών συστημάτων: της Περιφέρειας και του υπουργείου Παιδείας.
2. Σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών να αποφασιστούν περισσότερο ευέλικτες λύσεις όπως η ενεργοποίηση της δυνατότητας απευθείας μίσθωσης (leasing) οχημάτων και πρόσληψης οδηγών και συνοδών από την Περιφέρεια.
3. Σε συνεργασία με τους δήμους και με τη σχολική κοινότητα δημιουργείται δίκτυο εύρεσης και παρότρυνσης νέων αναδόχων ώστε να ενταχθούν στο έργο της μεταφοράς τονώνοντας την προσφορά οχημάτων και οδηγών, (το 2024 εντάχθηκαν 15 νέοι υποψήφιοι ανάδοχοι στο πρόγραμμα).
4. Να καθιερωθεί ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης οδηγών και συνοδών ώστε να επιτευχθεί ποιοτική αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους μαθητές.
Κάποιες βασικές επισημάνσεις για τη βαθύτερη κατανόηση των προβλημάτων που ταλανίζουν σήμερα το σύστημα μεταφοράς, παρουσίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθυντής Παιδείας της Περιφέρειάς Χάρης Σερπάνος και αυτές αφορούν:
- Στη μεταφορά μαθητών κυρίως στα Ειδικά Σχολεία αφού οι εγγραφές ή μετεγγραφές γίνονται καθ’ όλη της διάρκεια του σχολικού έτους.
- Σε σημαντική έλλειψη επαγγελματιών οδηγών. Λόγω της αύξησης του τουριστικού προϊόντος και της επέκτασης της τουριστικής περιόδου στην Αττική η ζήτηση για οδηγούς αυξάνεται στερώντας κρίσιμο αριθμό οδηγών από τη μεταφορά μαθητών και κατά συνέπεια απουσία αναδόχων.
- Έλλειψη πλαισίου εκπαίδευσης των οδηγών και συνοδών για τη συμπεριφορά τους σε μαθητές, διευθυντές και γονείς όπως καταδεικνύει ο αριθμός των σχετικών παραπόνων.
Επίσης, παραθέτει σημαντικά στοιχεία για την επικρατούσα εικόνα στο σύστημα μεταφοράς, σημειώνοντας ότι :Το έργο της μεταφοράς μαθητών προϋποθέτει συντονισμό και με την σχολική κοινότητα και με τους αναδόχους που αναλαμβάνουν τη μεταφορά.
Αναφέρει ότι στην Περιφέρεια Αττικής μεταφέρονται σήμερα σχεδόν 31.000 μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθημερινά με περίπου 1.785 δρομολόγια.
Τα δρομολόγια πραγματοποιούνται μέσω Δημοσίων Συμβάσεων Υπηρεσιών (ΔΣΥ) με αναδόχους λεωφορείων και ταξί.
Επιπλέον, μεταφέρονται σχεδόν 4.000 μαθητές με τη χρήση Ειδικών Μαθητικών Δελτίων (ΕΜΔ) με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
Το βασικό κριτήριο για να καταστεί ένας μαθητής δικαιούχος μεταφοράς με ΔΣΥ είναι να υπερβαίνει η απόσταση οικίας σχολείου τα: 1.200 μέτρα για τους μαθητές δημοτικού, 3.000 μέτρα για μαθητές Γυμνασίου, 5.000 μέτρα για μαθητές Λυκείου.
Δικαιούχοι ΕΜΔ, είναι όλοι οι μαθητές Δευτεροβάθμιας που η απόσταση υπερβαίνει τα 2.500 μέτρα
Ολοκληρώνοντας ο κ. Σερπάνος επισημαίνει ότι αυτή τη στιγμή «Το ποσοστό κάλυψης σε επίπεδο αριθμού εξυπηρετούμενων μαθητών ανέρχεται στο 97% των δικαιούχων μαθητών για το σύνολο των σχολείων, ενώ το ποσοστό αυτό θα ανέβει και άλλο της επόμενες ημέρες, αφού είναι σε εξέλιξη ήδη νέοι διαγωνισμοί».