Ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στον κόσμο της τεχνολογίας και της καινοτομίας, των εφαρμογών της στην καθημερινότητα αλλά και των κινδύνων που ελλοχεύουν κατά τη χρήση τους, ξεκίνησε σήμερα το πρωί στο Διεθνές Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Δεξιοτήτων της CISCO στη Θεσσαλονίκη.
Πενήντα μαθητές της Α’ Τάξης του Επαγγελματικού Λυκείου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής εγκαινίασαν τον νέο κύκλο του προγράμματος «Μαθαίνω, Προστατεύομαι, Βελτιώνομαι και Συνεισφέρω», που συνδιοργανώνεται για 2η συνεχή χρονιά από το Διεθνές Κέντρο Ψηφιακού Μετασχηματισμού και Δεξιοτήτων (DT&S) και το ΚΜΟΠ – Live Without Bullying, με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Διεύθυνσης/Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ΕΛ.ΑΣ., της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής και του Kids Save Lives / New Technologies to Save a Life.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές των Ε’ και ΣΤ’ τάξεων Δημοτικού, Α’,Β’,Γ’ Γυμνασίου και Α’ και Β’ Λυκείου. Η πιλοτική υλοποίηση της δράσης πραγματοποιήθηκε το προηγούμενο σχολικό έτος με τη συμμετοχή περισσότερων από 1000 μαθητών και εκπαιδευτικών.
Ομάδες των 50 μαθητών θα επισκέπτονται κάθε Δευτέρα τον χώρο όπου στεγάζεται το DT&S (στην οδό 26ης Οκτωβρίου 21 Παλιά Σφαγεία), όπου φέτος θα παρακολουθήσουν εκπαιδευτικά εργαστήρια και ενημερωτικές παρουσιάσεις στις θεματικές ενότητες: «Καινοτομία, Σύγχρονες Τεχνολογίες και Πρακτικές», «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο», «Πρόληψη και αντιμετώπιση του σχολικού και διαδικτυακού εκφοβισμού», «Μιλάω, Ζητάω βοήθεια, Προστατεύομαι», «Υγιεινή διατροφή – Η αξία του πρωτογενή τομέα», «Δεξιότητες Βασικής Υποστήριξης της Ζωής iSAVElives Hands On: New Technologies To Save A Life “KIDS SAVE LIVES”».
«ΥΜΑΘ: Ψηφιακή κατάρτιση από μικρή ηλικία»
Για τους στόχους του προγράμματος μίλησαν εκπρόσωποι φορέων που συνέπραξαν και στήριξαν την υλοποίησή του. Ο υφυπουργός Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας – Θράκης) Στάθης Κωνσταντινίδης στον χαιρετισμό που απηύθυνε μίλησε για την ανάγκη ψηφιακής κατάρτισης των πολιτών. «Παρά το τεράστιο ψηφιακό άλμα των τελευταίων χρόνων η πατρίδα μας εξακολουθεί να υπολείπεται σε ψηφιακή γνώση […] Έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε και αναμφίβολα το πιο πρόσφορο έδαφος είναι των μικρών ηλικιών», σημείωσε, ενώ αναφερόμενος στην καταπολέμηση του ψηφιακού εγκλήματος πρόσθεσε ότι και το κράτος θα πρέπει να ενισχύσει της δομές αποτροπής, πρόληψης και καταστολής «προκειμένου να βρισκόμαστε πάντοτε ένα βήμα μπροστά για να παρέχουμε προστασία στους πολίτες». «Πρέπει να είμαστε όλοι προετοιμασμένοι, καταρτισμένοι, να αντιληφθούμε τους υπαρκτούς κινδύνους και να εγκαταλείψουμε την ελαφρότητα όταν σερφάρουμε στο διαδίκτυο» είπε.
Την ανάγκη οι δράσεις ψηφιακού εγγραμματισμού να συμπεριλάβουν όλες τις ηλικίες επισήμανε ο αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης Νικόλαος Τζόλλας, τονίζοντας ότι καθώς προχωρά η ψηφιακή εποχή, θα πρέπει παράλληλα να δίδεται έμφαση στα θέματα που σχετίζονται με την κυβερνοασφάλεια.
Στο φαινόμενο του bullying μέσω του διαδικτύου αναφέρθηκε ο αντιδήμαρχος Ψηφιακής Πολιτικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Δήμου Θεσσαλονίκης Κώστας Βασιλόπουλος, επικαλούμενος στοιχεία έρευνας, σύμφωνα με την οποία «περίπου το 70% των μαθητών δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων έχουν αναφέρει ότι έχουν γίνει μάρτυρες εκφοβισμού», ενώ «το 64% των παιδιών που έχουν υποστεί εκφοβισμό δεν έχουν καταγγείλει ποτέ το γεγονός στους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες». «Οφείλουμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, για να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο» επισήμανε.
Ο διευθυντής του DT&S Νικόλαος Λαμπρογεώργος σημείωσε, ότι το κέντρο της CISCO από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας του είχε στόχο να ανοίξει τις πύλες του στη νεολαία . «Θέλαμε κι εμείς να συμβάλουμε σε αυτό που γίνεται, στην ψηφιακή αναγέννηση της Θεσσαλονίκης και στη μετατροπή της σε ένα σημείο αναφοράς τεχνολογίας στην ευρύτερη περιοχή. Αυτός είναι ο κοινός στόχος» είπε ενώ προανήγγειλε νέες εκπαιδευτικές δράσεις σε συνεργασία με το ΝΟΗΣΙΣ.
«Καινοτόμες εφαρμογές για την εκπαίδευση των μαθητών στην ασφαλή χρήση του διαδικτύου»
Ο διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος Γιώργος Αποστολίδης επισήμανε ότι η υπηρεσία μας, πέρα από τις κατασταλτικές δράσεις στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού της, εφαρμόζει και προληπτικές δράσεις, όπως η εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση των μαθητών ώστε να μπορούν να σερφάρουν με ασφάλεια στο διαδίκτυο, με παρουσιάσεις σε θεματολογία που περιλαμβάνει το sexting, το cyber bullying κ.λπ. «Φέτος αναπτύξαμε σε συνεργασία με το ΔΙΠΑΕ καινοτόμες εφαρμογές και εντάσσουμε στο πρόγραμμά μας καινούργιες δράσεις ώστε οι ανήλικοι μαθητές να μπορούν να εκπαιδεύονται και ευαισθητοποιούνται περισσότερο μέσα σε συνθήκες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας» ανέφερε.
Η γενική διευθύντρια ΚΜΟΠ, ιδρύτρια Live Without Bullying, Δρ. Αντωνία Τορρένς ανέφερε ότι το πρόγραμμα που ξεκίνησε σήμερα περιλαμβάνει δραστηριότητες που σχετίζονται με την ανάπτυξη δεξιοτήτων της ζωής. «Τα παιδιά σήμερα χρειάζονται δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να είναι ευέλικτα και να ανταποκρίνονται στις αλλαγές ενός ταχύτατα μεταβαλλόμενου κόσμου» είπε.
Τη σημασία των εκπαιδευτικών δράσεων σε θέματα όπως η πρόληψη της βίας υπογράμμισε ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κ. Μακεδονίας Αλέξανδρος Κόπτσης. «Υπάρχει έξαρση της βίας γενικότερα, όχι μόνο στο σχολείο. Όλοι μαζί πρέπει να προσπαθήσουμε να αλλάξουμε τη φιλοσοφία των νέων μας» ανέφερε.
«Εκπαίδευση είναι πρώτα από όλα η αγωγή υγείας, αγωγή για την ασφάλεια και προφύλαξη των νέων, αγωγή μέσα από τον πολιτισμό και πλέον ο ψηφιακός μετασχηματισμός για την επαγγελματική εκπαίδευση» ανέφερε η υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, Ειρήνη Αργυριάδου, προσθέτοντας ότι «θα πρέπει την πρωτογενή παραγωγή να τη μετασχηματίσουμε με τρόπο που να είναι θελκτική για τους νέους».
«Οι νέες τεχνολογίες σώζουν ζωές»
Για το έργο του Kids Save Lives / New Technologies to Save a Life μίλησε ο πρόεδρος και ιδρυτής του οργανισμού Αναστάσης Στεφανάκης. «Το Kids Save Lives έχει καταφέρει μαζί με 450 εθελοντές να εκπαιδεύσει περισσότερους από 240.000 μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, μέσα και έξω από τα ελληνικά σχολεία. Έχει αναπτύξει ένα καινοτόμο first responder system, μία κοινότητα που αποτελείται από 5.000 πιστοποιημένους ανανήπτες, που χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες μέχρι την άφιξη του ασθενοφόρου. Τετραπλασιάσαμε τον αριθμό απινιδωτών τα δύο τελευταία χρόνια και παρέχουμε στους first responders δωρεάν εφαρμογή που δημιουργήσαμε με Μicrosoft, ενώ αναπτύσσουμε συνεργασίες με πανεπιστήμια και για άλλες εφαρμογές» ανέφερε ο κ. Στεφανάκης.
«Παρακολουθούμε τις ραγδαίες εξελίξεις στην τεχνολογία και αυτό επιβάλλει την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων με έμφαση στην κοινωνία και μαθητές» ανέφερε η πρόεδρος του ΝΟΗΣΙΣ Δρ.Στυλιανή Μπεζεργιάννη, σημειώνοντας ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ξεκίνησε σήμερα έδωσε την αφορμή για ευρύτερη συνεργασία του φορέα με τη CISCO.